Därför är vår logotyp ett segel

Var befinner vi oss och hur ser det ut runtomkring? Vilken hamn vill vi nå och vilka grynnor och hinder kan finnas på vägen? Varför blev seglet en del av logotypen för oss på Positive Solutions?

Positive Solutions har hjärtat och ett av sina två kontor i Hangö, men det är inte enbart därför som ett stiliserat segel är en del av företagets logotyp. Christine Suvanto liknar själva coachingprocessen vid att vara på havet i en segelbåt, med klienten vid rodret och coachen som passagerare.
– Först ser vi oss omkring. Var befinner vi oss och hur det ser ut runtomkring? Sedan funderar vi på vilken hamn vi vill nå och tar reda på vilka öar, grynnor och hinder som kan finnas på vägen. Vi kartlägger klimatet, är det storm eller stiltje? Kanske behöver vi hala segel och sakta in eller pusta vind i seglen för att komma framåt. Och skulle vi mitt på havet, halvvägs i processen, komma på att vi inte vill till just den hamnen, då ändrar vi kurs.

Fortfarande möter Christine ibland fördomar och missförstånd om coaching.
– Det finns de som tror att coaching skapar människor som går med huvudet bland molnen och är lyckliga hela tiden. Det stämmer inte alls. Precis som när vi seglar analyserar vi situationen precis sådan som den är just nu, risig eller bra. Vi förnekar aldrig svårigheter och problem utan konstaterar fakta, tar oss sedan vidare och frågar: ”Vart vill du komma?”, säger Christine.



Tidigare nyheter