Din kropp möjliggör din framgång

Tidigare satte vi fokus på att ta hand om ögonen och den här gången lyfter vi fram hela kroppen. 

Under och efter arbetsdagen lönar det sig att stretcha – något som vi hör att blir ofta ogjort, också efter idrottspass. Vi tänker att det är bra att införa stretching till dagens andra rutiner för att det skulle bli av att göra det! Här kommer vår lista, kanske kan en av dessa passa till dig? Kom ihåg att lyssna på din kropp, sätt den inte i skadliga ställningar.

  • När du vaknar, ta fem extra minuter för att väcka din kropp, andas lungt, rör på varje kroppsdel och förbered dig mentalt och fysiskt för kommande dagen. Om du är rädd för att somna om, sätt en timer.
  • Medan du väntar på att kaffe eller gröt blir färdiga, stretcha, sträck på dig.
  • Varje gång du har tvättat händerna, sätt händerna upp och försök göra dig så lång som möjligt.
  • Om du läser eller lyssnar på något, lägg dig ner på golvet på mage en stund (en matta är kanske bekväm att ha här). Då använder du andra muskler än nar du står eller sitter.
  • När du tar ett samtal, stå upp och rör på dig, dock inte så att du blir andfådd om du ska prata. 🙂
  • Om du läser godnattsaga till barnen kan du göra det när du sitter på golvet, då kan du samtidigt försiktigt stretcha dina benmuskler. Byt ställning när du vänder på sidan i boken.
  • Innan du lägger dig, låt kroppen varva ner medan du reflekterar på det positiva som hände under dagen, andas lugnt och sov gott!

 

Lyssna på din kropp och ta hjälp av professionella om din kropp kämpar efter att må bra eller om du inte riktigt vet hur du ska gå till väga med att stretcha.

Arbetsdagarna är intensiva framför datorn och många jobbar fortfarande distans hemifrån eller kanske från stugan. Då är det viktigt att fixa ergonomin så bra som möjligt: stolen, bordet och datorn på rätt höjd, byt ställning ibland, ta pauser för att sträcka på dig, mm.

Ta hand om dig och din kropp!