Kehosi mahdollistaa menestyksesi

Edellisessä kirjoituksessamme keskityimme silmien hyvinvointiin, nyt huollamme koko kehoa.

Työpäivän aikana ja sen jälkeen kannattaa huolehtia kehon vetreydestä – venyttelyllä on kuitenkin tapana jäädä tekemättä, myös urheilusuorituksen jälkeen. Ajattelemme, että venyttely ja vetreytys on hyvä sisällyttää muihin päivän rutiineihin, jotta se tulee tehdyksi! Tässä listamme, ehkä jokin näistä sopii myös sinulle? Muista kuunnella kehoasi, älä pakota sitä vahingollisiin asentoihin.

  • Kun heräät, käytä viisi minuuttia kehosi herättelyyn, hengittele rauhallisesti, liikuttele jokaista kehon osaa ja valmistaudu henkisesti ja fyysisesti tulevaan päivään. Jos pelkäät nukahtavasi uudestaan, käytä ajastinta.
  • Odotellessasi kahvin tai puuron valmistumista, suorista selkääsi ja muita kehon osia.
  • Aina kun olet pessyt kädet, laita kädet ylös ja tee itsestäsi niin pitkä kuin mahdollista.
  • Jos luet tai kuuntelet jotain, mene hetkeksi lattialle makaamaan vatsallesi (matolla on ehkä mukavampi). Näin käytät eri lihaksia kuin istuessasi tai seisoessasi.
  • Kun puhut puhelimessa, nouse seisomaan ja liiku, vältä kuitenkin hengästymistä, jos sinun pitää puhua. 🙂
  • Jos luet iltasatuja lapsille, voit tehdä sen lattialla istuessasi ja samalla varovasti venytellä jalkojesi lihaksia. Vaihda asentoa, kun käännät sivua. 
  • Ennen kuin menet nukkumaan, anna keholle mahdollisuus rauhoittua ja pohdi samalla, mitä positiivista päiväsi sisälsi. Hengittele rauhallisesti ja nuku hyvin!

Kuuntele kehoasi ja pyydä ammattilaisilta apua, jos kehosi ei voi hyvin tai jos et ole varma siitä, miten sinun kannattaisi venytellä.

Työpäivät ovat intensiivisiä tietokoneen äärellä ja monet työskentelevät edelleen etänä kotoa tai ehkä mökiltäkin. Tuolloin on tärkeää huolehtia ergonomiasta mahdollisimman hyvin: tuoli, pöytä ja tietokone oikealla korkeudella, vaihtele asentoa, pidä taukoja vetreyttääksesi kehoasi, yms. 

Pidä huolta kehostasi!