Pidä huolta silmistäsi

Kaikki työskentelevät enenevissä määrin ruudun ja näytön edessä. Keväällä 2020 tietokoneiden yms. ruuduilla tehtiin paljon työtä, kokoustettiin ja pidettiin läheisiin yhteyttä ruudun välityksellä. Se on helppo tapa, joka säästää aikaa ja toisaalta mahdollistaa yhteydenpidon ympäri maailman, riippumatta siitä, missä kukin sijaitsee.

Asiakkaamme tapaavat meidät usein online, mm. coachingissa, koulutuksissa tai coaching-tastingeissa.

Silmistä on siis pidettävä huolta. Tässä muutama vinkki:

  • Tee kaikki mahdollinen analogisesti tai kuuntelemalla; haasta itsesi ja ympäristösi uusiin tapoihin ja katso, kasvattaako se luovuuttasi! Piirrä, kirjoita vihkoon ja kuvaa se, ulkoile samalla, kun puhut puhelimessa.

 

  • Pidä taukoja, katso ulos ikkunasta, sulje silmät, katso kuvaa tai taulua seinällä (lue myös Christinen vinkit työ-koti-luovuus!). Jos tunnet, että tauottaminen unohtuu, haluamme onnitella sinua erinomaisesta keskittymiskyvystä! Voit kuitenkin laittaa pehmeän hälytysäänen soimaan esimerkiksi 45 minuutin välein. Tai tee tauoista rutiini: kun painat ”Lähetä”, anna silmillesi tauko. Kaikissa online-koulutuksissamme pidämme pitkiä taukoja, jotta silmät ja keho saavat venytellä ja levätä.

 

  • Ravinto: mustikat (klassikko), porkkanat, lohi, vihreä tee, mantelit, pinaatti, lehtikaali. Mm. nämä sisältävät vitamiineja ja antioksidantteja, jotka tukevat silmien hyvinvointia.

 

  • Juo tarpeeksi vettä. Tarkkaile, kuinka paljon oikeastaan juot esimerkiksi pitämällä kirjaa siitä, kuinka monta kertaa täytit vesipullosi päivän aikana.

 

  • Näyttöön voi hankkia erilaisia filtterikalvoja vähentämään esim. sinistä valoa. Panosta filtterin laatuun, jotta näytöstäsi ei tule tarpeettoman hämärä.

 

  • Nuku tarpeeksi: tämän uskomme vaikuttavan koko elämään erittäin hyvällä tavalla. Tasapainota lepoa liikunnalla.

 

Pidä huolta itsestäsi ja silmistäsi, jotta voit keskittyä siihen, mitä ruudun kautta teet: uuden oppiminen, läheisen kuunteleminen, tuloksien tekeminen.