Ta hand om dina ögon

Alla jobbar mera och mera framför en skärm. Under våren 2020 utfördes mycket arbete, möten och privata sociala kontakter via skärm. Det är väldigt praktiskt, sparar ofta tid och också möjliggör kontakter världen runt oavsett var man sitter.

Våra kunder träffar oss ofta online, vid coaching, utbildning eller coaching tasting, bland annat.

Så det gäller att ta hand om dina ögon. Här är några tips som vi har testat:

 

  • Allt som du kan göra analogt eller lyssna, gör det, utmana dig och din omgivning till nya vanor och se om din kreativitet ökar! Rita, skriv i ett häfte och ta bild av det, rör på dig ute medan du pratar i telefon.

 

  • Ta pauser, titta ut genom fönstret, stäng ögonen, titta på en bild eller tavla på väggen (kolla också in Christines tips för arbete-hem-kreativitet!). Om det är svårt att komma ihåg så vill vi gratulera dig, för det betyder att du har en bra förmåga att koncentrera dig, och då kan du sätta på en mjuk alarmsignal till exempel varje 45 minuter. Eller gör det till en vana: när du trycker på Skicka, ta en paus för ögonen. I alla våra online-utbildningar håller vi långa pauser så att ögonen och kroppen får sträcka på sig och vila.

 

  • Kost: blåbär (en klassiker), morötter, lax, grönt te, mandlar, spenat, bladkål. Bl. a. dessa innehåller vitaminer och antioxidanter som stöder ögonens välmående.

 

  • Drick tillräckligt med vatten. Kolla på hur mycket du egentligen dricker varje dag, t. ex. genom att räkna hur många gånger du fyllde på din vattenflaska.

 

  • Man kan köpa filterskärm som filtrerar bort blå ljus från skärmen. Köp ett bra filter för annars kan den göra din skärm onödigt mörkt!

 

  • Sov tillräckligt: denna tror vi att kan påverka hela livet på ett bra sätt. Balansera vilan med motion.

 

Ta hand om dig och dina ögon så att du kan fokusera på det du gör via skärmen: att lära dig nytt, att lyssna på en när och kär, att vara produktiv.



Tidigare nyheter