Ge uppskattning i relationer

Hjälte. Ordet beskriver bäst räddningsarbetare och professionella i hälsovården och sjukvården som har offrat så mycket. Därför är ett utförligt skapat och i god tid levererat meddelande av uppskattning det enklaste och effektivaste sättet att förbättra en relation. I våra relationer, att bli erkänd (för saker som vi vill ha erkännelse för) ger oss en känsla av samband med andra människor. Det hjälper oss att känna oss förstådda och värdefulla.

Men har du någon gång fått en “komplimang” som kändes fel? Eller kanske har du själv blivit överraskad när ditt välmenande tacksamhetsmeddelande inte togs rätt emot? Problemet är att vi kan fokusera för mycket på att säga saker så som vi själva skulle vilja höra dem, i stället för att verkligen fundera på hur andra människor skulle vilja höra dem.

När du tar i beaktandet människors underliggande drivkrafter, motiv – deras Motiverande Värdesystem (MVS) – då du formulerar komplimanger eller ska visa uppskattning, får ditt meddelande med större sannolikhet den positiva effekten som du menade.

Människors motiv driver deras agerande och påverkar deras beslut om saker som är viktiga för dem. Till exempel, om du vet att någon har en blå MVS och vill hjälpa, då vet du också att för dem, att se att en annan människas behov blir bemötta är ett bevis på hjälpsamheten. Så hur tackar du då? Förstås behöver vi beskriva den givna hjälpen och den positiva effekten som hjälpen hade på personen. Det här är mer än ett enkelt tack eftersom den kopplar direkt till den blå drivkraften genom att visa hur drivkraften att hjälpa blev bemött och hur det påverkade andra människor.

Här är några idéer om uppskattning för alla sju MVS-typer som SDI 2.0 beskriver:

BLÅ

De tycker om att känna att de är behövda och uppskattade. För dem är det viktigt att den hjälpen som de gav var verkligen användbar för en annan person och att den hade en positiv effekt på personens liv.

RÖD

De tycker om att vara kända för deras förmåga att se vad som behöver göras och för att de faktiskt får dessa saker till stånd. För dem är det viktigt att deras prestationer var en del av något större och att de stödde ett större mål.

GRÖN

De tycker om att bli respekterade på grund av deras expertis, pålitlighet och omdöme. För dem är det viktigt att alla de strukturer, processer och system som de skapade är effektiva och fungerande – eller att de tydliggör saker eller sparar tid åt andra.

RÖDBLÅ

De tycker om att vara kända för deras medkänsla och deras förmåga att förbättra människors liv genom att agera, ge råd eller genom mentorering. För dem är det viktigt att andra människor har haft möjligheten att utvecklas och växa.

RÖDGRÖN

De tycker om att vara uppskattade för deras strategiska talanger och deras förmåga att transformera komplexa problem till genomförbara insikter. För dem är det viktigt att resultat uppnåddes med en noggrant skapad plan.

BLÅGRÖN

De tycker om att vara uppskattade för deras självförtroende och autonomitet och för att de upprätthåller miljöer där andra kan växa och agera självständigt. För dem är det viktigt att andra har utvecklat förmågan att hjälpa sig själva.

NAV

De tycker om att vara kända för deras flexibilitet och för deras förmåga att agera på ett lämpligt sätt i alla situationer. För dem är det viktigt att deras samarbete främjade öppenheten för idéer som skapade bättre resultat för alla.

Nyckeln till att skapa uppskattande meningar som känns på riktigt givande är att fundera på mottagaren. Vad motiverade dem till att göra det som du uppskattade? Var specifik och försök att tala på ett sätt som visar att du förstår deras primära drivkrafter.
Nu är det din tur. Gör någon glad!

Tim Scudder

Dr. Tim Scudder är direktör för Core Strengths i Carlsbad, Kalifornien. Han är världens ledande expert i Relationship Awareness-teorin och författaren till: SDI 2.0, Results through Relationships, Have a Nice Conflict, och The Leaders We Need. Tim är Core Strengths huvudforskare och författare.