Stars by Positive Solutions
Stars on pitkän tähtäimen, kokonaisvaltainen ja kestävä innovaatio, joka edistää hyvinvointia ja yhdenvertaisia mahdollisuuksia yhteiskunnassa. Tuomme ammattimaisen coachingin ja coachaavan otteen koulumaailmaan, jotta voimme edistää lasten ja aikuisten hyvinvointia, niin oppilaiden, opettajien kuin vanhempienkin.
Miksi?
Kriisipäivystysten puhelimet ovat ruuhkautuneet huonosti voivien nuorien yhteydenotoista, opettajat pakenevat kouluista ja vanhemmat eivät enää jaksa. Kun pandemia tuli, henkinen pahoinvointi vahvistui koko yhteiskunnassa ja erityisen näkyvä ongelmasta tuli koulumaailmassa. Tämän haluamme muuttaa – NYT.
Mitä?
Coachaamme, koulutamme, nostatamme energiaa koko Suomessa, jotta oppilaat, vanhemmat ja opettajat voisivat hyvin ja tuntisivat olonsa turvalliseksi ja itsevarmaksi, myös varmoiksi johtamisessaan ja itsensä johtamisessa. Tällöin luomme olonsa turvalliseksi tuntevia ja hyvinvoivia lapsia, joista tulee olonsa turvalliseksi tuntevia ja hyvinvoivia aikuisia, joista tulee olonsa turvalliseksi tuntevia ja hyvinvoivia vanhempia, jotka kasvattavat olonsa turvalliseksi tuntevia ja hyvinvoivia lapsia – ja niin edelleen.
On kamalaa lukea lehtiä, kuunnella radiota ja katsoa TV:tä, jotka kertovat meille, kuinka huonosti nuoret voivat, kuinka opettajat pakenevat omaa työtään ja kuinka vanhemmat tuntevat jatkuvasti riittämättömyyttä. Tämän haluamme muuttaa. Pidämme konseptin yksinkertaisena, selkeänä ja ammattimaisena, jotta coaching olisi luonnollinen ja luontainen osa arkea.
Kenelle?
Oppilaille, opiskelijoille, opettajille, koulujen henkilöstölle ja vanhemmille. Nyt tarvitaan uusia, konkreettisia työkaluja arjessa sekä nopeissa, jatkuvissa muutoksissa jaksamiseen. Nämä työkalut saadaan coachingilla, sen tiedät myös sinä, coaching-alumnimme! Työkalujen tulee olla läheisiä, vaivattomasti sovellettavia, helposti saatavilla.
Sitä konseptimme on: Me saamme tähdet tuikkimaan, yhdessä!
Yhdessä muutamme maailmaa
Mitä Stars antaa opettajalle
”Coaching koulutus on antanut minulle loistavan työkalun olla kanssaihminen, sitten ajattelen aktiivista kuuntelua ja voimakkaita kysymyksiä, ihmisiin tutustumista syvällisesti ja on niin mielenkiintoista, miten ajattelet ja miksi se on sinulle tärkeää. Kuinka toimia opiskelijoiden kanssa, kun he ovat tehneet virheitä tai kun he kohtaavat takaiskuja tai ovat lannistuneita ja murehtivat tekemisistään, jotta sitten katsotaan täältä eteenpäin, miten mennään eteenpäin, tavoite ja miten sinne päästään. Opettajien ei pitäisi olla valmentajia, vaan heillä tulee olla valmentava lähestymistapa, työkalu, jolla oppilas nähdään sankarina!”
– Maria Sundkvist, Erityisopettaja, Luoto
Matts Pettersson, erityisopettaja:
“En kuule, mitä sanot, koska käytöksesi huutaa niin kovaa”. Suunnilleen näin kuuluu eräs sanonta. Tätä ryhdyin pohtimaan nyt, kun ilmoittauduin kurssille, joka antaa pätevyyden rehtorina toimimiselle, ilmoittauduin siis johtajuuskoulutukseen. Kurssilta saimme ennakkotehtäväksi pohtia johtajuutta ja minä aloin pohtimaan johtajia, mikä erottaa johtajat toisistaan?
Opettajana toimimme johtajina. Muistan, kun siirryin opettajaksi luokkaan, jossa oli monta suorituspaineita kokevaa oppilasta. Kun olin toiminut tämän luokan opettajana kahden kuukauden ajan, oli kehityskeskustelujen aika. Yksi äideistä kysyi, miten olen onnistunut poistamaan kokeista aiheutuvat paineet. En ymmärtänyt ollenkaan, enhän ollut tehnyt mitään. En ollut edes huomannut, että kyseinen oppilas olisi kokenut ahdistusta kokeista. ”Se johtuu siitä, ettet sinä välitä kokeista”, oli vastaus. ”Okei, no mistä minä sitten välitän?” ”Siitä, että meillä on hauskaa.” Lopputulos? Samat arvosanat. Mikä oli muuttunut? Meillä oli hauskaa.
Tämä on juuri se, mikä meissä johtajissa näkyy. Arvomme; mitä minä arvostan? Se, mitä sanomme tai miten haluamme, että meidät nähdään, eivät auta – meidän on muututtava, meidän on kehityttävä. Coachkoulutukseni aikana teimme arvotehtävän, jossa selvitimme, mitkä perusarvomme ovat, eli arvot, joista emme ehkä itsekään ole tietoisia. Juuri näitä arvoja viestimme niin kovaa, etteivät muut ympärillämme kuule, mitä me sanomme, ja juuri tämä vaikuttaa ympärillämme olevien ihmisten käyttäytymiseen.
Joten, tutustu arvoihisi, kyseenalaista niitä, ovatko ne sellaisia, joita sinä haluat? Sellaisia, joita huudat ulospäin?
Näen, että opettajilla on suuri mahdollisuus kehittyä coachingissa ja oppia perusasioita, kuten kuuntelemista, arvojen löytämistä ja kehittymistä. Elämme ajassa, jossa kuuntelemisen taito on katoamassa, joten ajattele, mikä etumatka meillä opettajina/johtajina on, jos saamme ympärillämme olevat ihmiset tuntemaan itsensä nähdyiksi ja kuulluiksi.
Olen iloinen siitä, että sain olla Educa-messuilla Positive Solutionsin osastolla ja näyttää, miten coachaava ote on muuttanut käsitykseni kanssakäymisestä oppilaiden kanssa. Koska yhdestä asiasta ainakin olemme samaa mieltä: jonkin on muututtava. Hyvinvointi koulussa ja yhteiskunnassa on menossa väärään suuntaan. Ja uskon, että coachingissa on paljon sellaista, joka voi auttaa meitä todella paljon matkallamme kohti yhteiskuntaa, joka voi paremmin.
Tällaisia ajatuksia olen pohtinut johtamisesta luokassa ja rehtorina.
Ensimmäinen askel muutokselle
Coaching peruskurssi
Paranna itsetuntoasi ja kehity itsesi ja muiden johtamisessa kahden päivän coachingin peruskurssillamme. Coachaavalla asenteella tulet paremmaksi opettajaksi, koska ymmärrät muita ja itseäsi paremmin. Coachingissa on kyse viestinnästä, yhteistyöstä ja henkilökohtaisesta kehityksestä. Siitä, miten löydät kannustimia, kykyjä ja vahvuuksia niin itsestäsi kuin muistakin, ja miten opit kuuntelemaan, esittämään kysymyksiä ja luomaan tilaa pohdiskelulle, vaikuttavalle oppimiselle ja ottamaan entistä suuremman vastuun itsestäsi.
Koulutuksen jälkeen sinulla on hyvä käsitys siitä, mitä coaching on. Coaching parantaa itsetuntoasi sekä itsetuntemustasi ja kehityt itsesi ja muiden johtamisessa. Tutustut viiteen coaching-työkaluun, jotka voit ottaa käyttöösi heti kurssin jälkeen.
Yhdessä muutamme maailmaa
Kenelle koulutus sopii
”Ammatillisesti se on antanut minulle työkaluja, minusta on tullut parempi kuuntelija sen sijaan, että antaisin neuvoja luulen myös, että osaan paremmin esittää niitä tärkeitä voimakkaita kysymyksiä, sain myös hyviä materiaalivinkkejä, hjoita olen hyödyntänyt oppilaiden kanssa ja myös vanhempien kanssa.
Yksityiselämään se on antanut minulle paljon. Meidänhän piti kurssin aikana määritellä oma tavoite ja sen tein ja se onnistui todella hyvin lyhyessä ajassa.”
– Åsa Björnvik, Koulukuraattori, Luoto
Visiomme, filosofiamme ja tavoitteemme
”We change
the world”
”We Change the World” merkitsee meille sitä, että kun jaamme tietoa ammattimaisen coachingin ja coachaavan johtajuuden vaikuttavista työkaluista, tavoitamme yksilön ja autamme tätä merkityksellisessä muutoksessa. Tällöin tämä yksilö saa kaiken tarvitsemansa, jotta voi itse vaikuttaa ympäristöönsä, ympärillään oleviin ihmisiin ja heidän hyvinvointiinsa sekä kehittymiseen. Sitten nämä ihmiset vaikuttavat puolestaan omaan ympäristöönsä, ja niin edelleen.
Olemme itsestään selvä ja asiakasläheinen kumppani johtamisessa ja ammattimaisessa coachingissa. Koulutuksemme ovat aina korkealaatuisia sekä sisällöiltään että koulutusmetodeiltaan. Uskomme vahvasti ihmisten välisiin kohtaamisiin kaikessa, mitä teemme.
Tavoitteenamme on tarjota markkinoiden parhaat ja vaikuttavimmat työkalut ja vaikuttaa mahdollisimman moneen ihmiseen sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti, koulutuksiemme sekä kouluttamiemme henkilöiden kautta.